Mad

Køkkenet på EventyrØen skal, først og fremmest, lave sund og dejlig mad, der opfylder de ernæringsmæssige retningslinier der eksisterer for børn mellem 6 måneder og 6 år.

Vi skal overholde/opfylde målet om 90% økologi og opfylde alle hensyn til kultur-, religions- og allergi-relaterede forhold.

Dette gør vi med smag, nysgerrighed og den store faglighed der eksisterer inden for køkken-teamet. Vi kommer ikke i nærheden af den gode smag uden brug af faglighed (erfaring) og nysgerrighed, og vi opnår ikke stor faglighed uden nysgerrighed .

Det klart at smagen kommer til at fylde meget. Mad er ernæring, men det er ikke ernæring før det ligger i maven – og det kommer ikke ned i maven, hvis det ikke smager og dufter godt. Vi tilsmager maden flere gange i processen, og sender derfor altid mad ud til børnene, som vi alle fire kan stå inde for.

God ernæring hænger sammen med indtagelsen af mange forskellige råvarer. Disse bidrager både til almen sundhed og børnene kommer bedst muligt gennem dagens leg og læring. Så med den rette ernæring ønsker vi "skabe" nogle sunde børn og samtidig lette pædagogernes arbejde med børnene.

Vi er meget åbne overfor input og kritik på maden fra personalet, forældrene og, ikke mindst, børnene. Det er bla. gennem denne proces, at vi genererer erfaring og et smagsfundament i forhold til madlavning på EventyrØen. Børnenes og pædagogernes smagsdomme hører vi hver dag, og det er dejligt og (som regel) konstruktivt og lærerigt.

Men forældrenes indput, stort som endnu større, er også meget velkomment. Vores køkken er ikke et laboratorium, men en arbejdsplads med masser af rum og plads. Alle er velkomne, alle meninger vil blive hørt – OG ALLE HISTORIER TAGER VI IMOD MED KYSHÅND. Det er sjovt for os at høre hvis børnene feks. omtaler vores mad eller vores personer hjemme hos jer.

Vi bruger mange krydderier, og er hverken bange for salt, sukker eller chili. Vi bager boller og brød hver dag og laver kun kager til enkelte arrangementer, såsom EventyrØens åbningsarrangement og lign.

I EventyrØen bruger vi sukker med omtanke. Det betyder at vi bruger sukker som krydderi, i aktiviteter, højtider og fællesarrangementer.

Det betyder også at vi ikke modtager ting med sukker i forbindelse med fødselsdag m.m. Hvis barnet vil dele ud anbefales frugtstænger, rosiner, ostehaps mv.

Morgenmad

Morgenmadsbuffeten består af havregryn/grød, yoghurt, cornflakes, lidt rosiner, noget rugbrød/knækbrød og smør, altså ting som barnet har brug for, for at kunne starte dagen "rigtigt".

Det er ikke hensigtsmæssigt, at barnet selv medbringer morgenmadsprodukter i den lettere ende af ernæringsspekteret. Vi tænker på alt fra mariekiks, kager til chips. Det strider mod vores politik og det er en umulig opgave for pædagogerne, at forklare de andre børn, "at selvom Magnus sidder og spiser kage, så skal du altså bare se at få spist din havregrød"…

Frokost

Til frokost kombinerer vi de gængse institutionsklassikere (feks. pasta med kødsovs), med kendte danske retter (feks. frikadeller), vi runder "verdenskøkkenerne", og kan også smække nogle forskellige "rester" på bordet.

Målet er at lave mad der er kendt (trygt), mad der er lidt nyt (spændende!) og mad der, smagsmæssigt, er helt ny og uprøvet ("farligt"!).  Vi ser også en opdragende og pædagogisk opgave i køkkenet, nemlig at vise børnene fremtiden og verden sådan rent madmæssigt.   For os er det indlysende, at sideløbende med at børnene lærer at kravle, gå, tale og tusindvis af andre ting, så skal de også lære at spise en masse forskellige ting.