Børn i udsatte positioner

Hvordan skaber vi et pædagogisk læringsmiljø, der tager højde for og involverer børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes?

Det pædagogiske arbejde bygger i klynge IBØ-I, på ligeværd og demokrati og rummer alle børn. Det bygger på værdier, der kan ses i praksis

At vise solidaritet med de svage, der betyder, at barnet støttes i at tage hensyn til at drage omsorg for de børn, der har særligt behov for dette og lære at udvise tolerance for hinandens forskellige udvikling, formåen og kompetencer.

At føle sig forpligtet overfor fællesskabet, der betyder, at alle børn skal have mulighed for at deltage i et betydningsbærende fællesskab. At det gør en forskel om barnet kommer- at have en plads at udfylde i fællesskabet.

Pædagogerne skal hjælpe børn i gang, som har svært ved at indgå i lege.

Ressourceforum bruges ligeledes til at lave aftaler og handleplaner med fagpersoner for de børn, der er i udsatte positioner