Natur, udeliv og science

"Eventyrøen er igang med et rigtigt spændende arbejde med at opkvalificere deres natur, udelivs og scienceprofil.

Det var opløftende og inspirerende at blive vist rundt i scienceværkstedet og at tale med ... omkring hvordan der arbejdes projekt- og helhedsorienteret med forskellige natur og sciencetemaer i hele huset, både i vuggestue og børnehave.

Der bliver tænkt i inspirerende læringsmiljøer, fra jord til bord med fx hønsehold, ture i nærområdet og til naturcentre, indretning af udendørs værksted/ forsker/ naturstation og meget mere.

Da jeg var ude med mit forløb om ‘Luftens dynamik’ oplevede jeg et engageret personale, der straks greb bolden og var legende, undersøgende og udforskende sammen med børnene. "

Citat: Sanni, Naturformidler, Det udekørende Naturværksted, september 2021

”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.

Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.”

Alle børn skal tilbydes rammer, der skaber mulighed for at være eksperimenterende og sansende. Læringsmiljøerne skal understøtte at børnene får mulighed for at undersøge sammenhænge og årsag/virkning.

Derfor:

Skal børnene inddrages i hverdagens behov for genbrug og bæredygtighed

Skal børnene præsenteres for natur og udeliv i alle årstidernes faser

Skal børnene præsenteres for udeliv, hvad enten det er på legepladsen, i skoven eller ved vandet, for at understøtte børnenes kendskab til natur og naturfænomener

Skal børnene have mulighed for at tilegne sig kendskab til dyreliv såvel som planteliv

Skal børnene have kendskab til digitale medier/redskaber, som de kan bruge til at forholde sig undersøgende til omverdenen-

Klynge IBØ-I er en del af Stærkt samarbejde med Strandvejsskolen, som er kompetencecenter for it- og læring. Gennem dette samarbejde har vi valgt at koble os på, hvilket betyder at vi får uddannet personale til at inddrage science i dagligdagen. Vi har indrettet et science-funktionsrum med mini makerspace. Deltagende børnehaver i Stærkt Samarbejde har alle mulighed for at benytte rummet. Hver af klyngens børnehaver har mindst en medarbejder der har særlig viden inden for science.

I EventyrØen ser vi årstidernes skiften på legepladsen, hvor børnene har mulighed for at opleve buske, træer og krible/krable dyr, insekthoteller samt vores høns. Vi smager på æbler og bær. Vi har fokus på at lade børnene sanse naturen f.eks. ved at gå på bare tæer i sandkassen om sommeren og vi varmer os ved bålet om vinteren.

Vi planter blomster og jordbær på Plantedag en gang om året.

Vi affaldssorterer madrester i biospande, papir i papirspand og restaffald i en 3. spand for at lære at passe på jordens ressourcer.

Vi besøger ofte naturen og tager noget med os hjem, fx blade, som vi bruger til at skabe kreative udtryk med.

Ture ud i naturen går f.eks. til Bøllemosen, Hareskoven eller Svanemøllen Strand

Vi benytter os af Københavns kommune tilbud om aktiviteter på Kløvermarken, Vestamager og Naturcenter Amagerstrand, hvor vi får hjælp af naturvejledere.

Børnene får mulighed for at opleve udeliv når vi laver mad over bål på legepladsen eller sover i sheltere i Hareskoven eller under et træ i Kongens Have.

For at stimulere børnenes begyndende matematiske opmærksomhed,

Leger vi med forskellige former, længder og mængder når tæller, hvor mange vi er, når vi hælder vand op i koppen samt når vi bygger med Lego og magneter.

I vores Sciencerum kan vi bygge robotter, konstruere og 3D printe.

Vi understøtter børnenes nysgerrighed når de er undersøgende på årsag og virkning.

Digitale medier understøtter vores science-læringsmiljøer.

Det er eftermiddag i en vuggestuegruppe. Børnene er i gang med at lege med klodser sammen med en voksen. De vil alle sammen gerne have alle klodserne for sig selv. Den voksne hjælper ved at de alle får 10 klodser hver, som de sammen tæller til. En af børnene vil gerne have de røde klodser. Det får en af de andre til at sige, at han gerne vil have de grønne. Med den voksnes hjælp finder de de klodser, de ønsker. En af børnene er begyndt at stable forskellige klodser til et tårn. De andre børn begynder på det samme og det ender med, at alle tårnene bliver væltet til stor begejstring for alle børnene. Da det er tid til at rydde op, invitere den voksne til at alle de lange klodser bliver lagt op i kassen. Derefter de runde. Og til sidst de forskellige farver.

En gruppe børnehavebørn er på snegle-jagt på legepladsen. De vil bygge et sneglebo. De har hver en spand, som de samler sneglene i. Til sidst har de alle de snegle, de skal bruge og sammen med den voksne får de bygget et sneglebo.

Følg nedenstående link og få et mere praksisnært indblik i hvordan vi arbejder med læreplanspunktet:

Gå til dette Sway