Sammenhæng med 0.klasse

Hvordan tilrettelægger vi vores pædagogiske læringsmiljø for de ældste børn, så det skaber sammenhæng til børnehaveklassen?

Klynge IBØ-I er en del af Lokal Stærkt Samarbejde, hvori Strandvejsskolen, fritidscenteret og de selvejende børnehaver indgår. I dette samarbejde har vi forpligtet os til, at alle vores børnehavegrupper arbejder med Fri for mobberi ligesom, fritidsinstitutionen og Strandvejsskolen. Det giver de kommende skolebørn det sprog, som også bruges når de starter i skole.

For at sikre en god overgang, kræver det tryghed for børnene, oplyste forældre og ikke mindst et godt samarbejde mellem børnehave, fritidsinstitution og skole. I klyngen har vi valgt overgangspædagoger, som det middel der skaber bindeleddet mellem børnehave og skole. Fritidsinstitutionen har pædagoger med stor viden og mange års erfaring, indenfor fritidspædagogik og skolesamarbejde. De har taget imod nye børn rigtig mange gange og ved alt om hvad det vil sige, at starte på fritidsinstitution og i skole. Den viden og erfaring kommer nu børnehavebørnene til gode, allerede fra januar måned. I perioden januar til maj er der 5-7 medarbejdere fra fritidsinstitutionen, som bidrager til indsatsen med at gøre børnene parate til en ny institution i maj. Før arbejdet går i gang, har alle pædagoger mødtes og afstemt målene for forårets indsats, med den pågældende børnegruppe.

Pædagoger og lærere fra børnehaverne, fritidsinstitutionen og skolen, afholder hvert år et møde, hvor de seks temaer fra den pædagogiske læreplan, og de seks kompetenceområder fra børnehaveklasserne danner ramme for målbeskrivelser for det kommende overgangsarbejde. De justeres til hvert år om nødvendigt. Mødet skaber en fælles forståelse omkring den fælles indsats, der skaber en tryg og lærerig overgang, fra børnehave til fritidsinstitution og skole.

Målbeskrivelserne evalueres hvert år, på flere måder. Pædagoger fra børnehave og fritidsinstitution evaluerer indsatsen fra januar - maj. Pædagoger og børnehaveklasselærere evaluerer perioden fra maj/juni – skolestart. Pædagoger på fritten evaluerer indsatsen fra maj-skolestart. Derudover afholdes der hvert år en brugerrejse for nye forældre på Strandvejsskolen, hvor de sætter ord på hvordan forløbet fra børnehave til skolestart opleves fra deres side.