Sprog i samspil

I 2021 valgte vi at øge fokus på sprogarbejdet i EventyrØen og sprede vores sproglige viden grundigt ud i hele personalegruppen. Derfor har sprogudvalget (vores sprognørder) udvalgt en række metoder fra kurset ”sprog og samspil”, som de har videreformidlet til hele huset over 3 moduler.

I første modul arbejdede vi med kommunikationsstile. For vi har jo alle forskellige måder at kommunikere på. Både børn og voksne har hver deres stil. Nogle vil være mere afventende, andre vil være mere sociale og initiativrige. Fokus har været på at have blik for børnenes (og de voksnes) forskelligheder og inddrage det aktivt i den pædagogiske praksis.

Derudover havde vi fokus på den sproglige udvikling, hvor meget kan vi forvente på hvilket alderstrin og hvordan fremmer vi sproget. Her blev UGLe metoden bragt i spil i forhold til alle aldersgrupper. For hvordan får vi samspillet med børnene i gang og ikke mindst den gode dialog, med øjenkontakt, nærvær og opmærksomhed.

At UGLe går ud på

U – at holde Udkig

G – at Give tid

L – at Lytte

Det betyder at vi skal ned i øjenhøjde, være opmærksomme på hvert barns udspil. Både det nonverbale og det verbale. Vi skal møde barnet med øjenkontakt og ikke mindst med god tid. Vi har øvet at vi tæller til ti inde i hovedet, mens vi venter på barnets svar. Dette var en øjenåbner for mange. For ti sekunder er lang tid, men i langt de fleste tilfælde er de nødvendige. Hermed oplever barnet et nærvær og et fokus. Barnet bliver mødt med en forventningsfuld stemning omkring dets udspil og barnet bliver lyttet til og ikke afbrudt. Barnet får tid til at overveje sit svar, og ofte kommer der et svar (udspil) fra barnet når der ”tælles til ti”.

I andet modul arbejdede vi med turtagning og samtaleregler. Vi havde fokus på den gode dialog, variationen i det nonverbale og talte sprog. Hvor mange ture i samtalen kan vi tage med et barn. Og hvor vigtigt det er at reglerne for den gode samtale læres, ikke mindst af gode rollemodeller.

Vi har også en del tosprogede eller flersprogede i vores institution og derfor satte vi os ind i den sproglige udvikling for denne gruppe. Vi havde opmærksomhed mod, hvordan sproget læres bedst og hvornår vi skal være bekymrede. Vi gennemgik faserne for udvikling af nyt sprog i forhold til aldersgrupperne og talte meget ind i trygheden og den gode institutionsstart.

I tredje modul havde vi legen og samspil i legen som omdrejningspunkt. Vi talte om de forskellige legetyper, legeudviklingen gennem barnets leveår i institutionslivet. Legen er utrolig vigtig for barnets sociale udvikling. Venskaber og sociale relationer må ikke underkendes. Heller ikke når vi taler om sprog. For i barnets samspil med jævnaldrende anvendes og udvikles sproget, med forhandlinger, forventningsafstemninger, planlægning og udvikling af legen. Den voksnes rolle i legen bliver vigtig i forhold til guidning og tilføjelser og ikke mindst om rollemodel, både socialt og sprogligt. I denne forbindelse blev endnu en metode bragt på banen, nemlig SSKAN.

Små grupper

Sæt en passende aktivitet i gang

Kig på hvert enkelt barn

Anvend det sprog der passer til hvert enkelt barns behov

Nu skal samspillet holdes i gang

Denne metode bruges når vi deler os i små grupper, hvilket vi arbejder på at gøre meget. Både i forhold til legegrupper/relationsgrupper og til voksenstyrede aktiviteter. Den går i al sin enkelhed ud på at den voksne tager udgangspunkt i hvert barns kommunikations stil og sproglige udvikling. At når gruppen er samlet og aktiviteten eller legen er i gang, så tager den voksne et kig rundt på hvert barn og afdækker hvad de hver især har af behov for at styrke deltagelsen i aktiviteten og i samspillet. Dette gøres ved at den voksne gennem sproget inddrager alle børn på skift ud fra deres udgangspunkt. Når aktiviteten er slut, skal hvert barn gerne have oplevet sig set, spejlet, imødekommet og have haft mindst én miniinteraktion med den voksne.