Kommunikation og sprog

”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale.

Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.”

I klynge IBØ-I vil

Alle børn få mulighed for at udvikle deres sprog, der bidrager til, at de kan forstå sig selv

Alle børn gradvist udvikle sprog, så de opnår erfaringer med at sprogliggøre tanker, behov og ideer til brug i lærende, reflekterende og kreative fællesskaber

Personalet i kommunikation med børnene, forældrene og kolleger være ligeværdige, respektfulde og tydelige og gøre det vi siger og aftaler

"Jeg føler der bliver gjort rigtigt meget for den sproglige indsats i Eventyrøen. Jeg havde ikke forventet at min søn ville have så udviklet et sprog og formidlingsevne inden han er fyldt 3 år."

- Forældre citat, maj 2021

I klynge IBØ-I sprogtester vi alle 3 årige og alle 5 årige børn.

Vi har nedsat et sprogudvalg på tværs af enhederne i klyngen. I udvalget sidder de medarbejdere med størst viden og erfaring med sprogarbejde fra både vuggestuer og børnehaver. Udvalgets opgave er at definerer og udbrede sprogarbejdet i klyngen

I EventyrØen er vi bevidste om at bruge ord samtidig med fagter og mimik i samspillet med børnene. Ræk kanden videre til Eva, tag din gummi støvle på din højre fod.

Vi gennemfører aktiviteten Dialogisk læsning, som har et fokus på at udvikle børns sprogforståelse og ordforråd. Den voksne udvælger børnene ud fra deres sproglige niveau med overvejelser om hvad barnet skal udvikle.

I samspil med børnene læser vi bogen og kigger på billederne. På den måde udvikles børnenes sprog og fantasi.

Vi laver Sprogfitness, der er en legende måde at udvikle børnenes sproglige kompetencer på. Det kan eksempelvis være rim og remser, hvor kroppen inddrages ved at børnene på skift skal bevæge sig rundt for at finde sin rim-makker.

Vi er opmærksomme på at rette vores opmærksomhed på barnets oplevelser, tanker og følelser samt sætte ord på således at barnet får erfaringer med, hvordan det kan sprogliggøre det.

Vi bruger legens naturlige grundlag som udgangspunkt for at fremme kommunikationen mellem barn og barn, samt barn og voksen.

I vuggestuen skal børnene til at spise frokost. De fleste børn har faste pladser og der er en voksen placeret ved alle borde. En af de voksne står ved rullebordet og præsenterer maden så alle børn ved, hvad måltidet består af.

Den voksne beder et af børnene om at dele tallerkener rundt til alle børnene. Et andet barn deler derefter kopper ud og til sidst bliver bestik delt ud. Den voksne sætter små skåle med mad på bordet og fortæller at det er varmt. Skålene bliver, med hjælp, fra den voksne sendt rundt. Børnene øser selv op. Mens måltidet bliver spist, fortæller den voksne om maden. De enkelte ingredienser bliver benævnt med farver og struktur. De fleste af børnene kan selv hælde vand op i kopperne fra de små kander. De helt små, der endnu ikke kan hælde selv får hjælp af de ældste. Måltidet bliver spist mens de voksne taler med de børn, de sidder sammen med. Et af bordene taler om turen, de var på om formiddagen. Et andet bord taler om billederne af børnene på væggen og hvad deres far, mor og søskende hedder. Det sidste bord taler om de forskellige grøntsager, der er i gryderetten.

I børnehaven har børnene øvet et skuespil, de selv har fundet på. De har fået sprogliggjort deres ideer og tanker gennem processen med hjælp fra de voksne. Det er formiddag og børnene skal vise deres skuespil for de andre børn i gruppen. Alle skuespillerne er engageret og tilskuerne ser nysgerrigt på.

Da skuespillet er slut, begynder nogle af børnene på en leg. Det er tydeligt at se og høre, at det de har lært, da de øvede på skuespillet, bliver bragt i spil. Der er ingen konflikter om hvem, der må være med og hvem, der skal være hvem i legen. De bliver hurtigt enige om legens indhold og deres forskellige roller i den.

Gå til dette Sway