Kultur, æstetik og fællesskab
”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.”
I Klynge IBØ-I præsenteres børnene for forskellig kultur bla. gennem tilbud fra kommunen samt vores nærmiljø.
Børnene stifter bekendtskab med forskellige æstetiske læringsrum og udtryksformer og får mulighed for at arbejde skabende med disse. Herigennem udvikles og stimuleres børnenes fantasi og kreativitet. Vi arbejder i klyngen med inkluderende fællesskaber hvor forskelligheder bliver set som en styrke, der bidrager til fællesskabet.
Vi fejrer i klyngen danske traditionelle højtider og forholder os nysgerrige overfor andre kulturers traditioner og værdier.
Institutionerne i Klynge IBØI-I skal være rummelige miljøer, hvor forskellighed i individualitet og / eller kultur fremhæves som en berigelse. Derfor skal børn opleve at forskellighed er en styrke for fællesskabet.
Børnene skal udvikle tiltro til egne demokratiske handlemuligheder i en kompleks og til tider uoverskuelig omverden.
Derfor:
Skal børn have plads og opbakning til selv at løse overskuelige konflikter
Skal børnene have hjælp til at finde handlemuligheder i konflikter, de ikke selv kan løse eller overskue
I EventyrØen er alle en del af flere forskellige fællesskaber.
Vi besøger hinanden på tværs af alder, grupper og teams. Vi taler om, hvordan vi er ens og hvordan vi er forskellige både ift. køn, etnicitet, alder og andet.
Børn og voksne hjælpes ad med oprydning, borddækning, afrydning efter frokost osv.
Vi praktiserer at være åbne og nysgerrige over for hinanden. Vi er bevidste om, at vi er rollemodeller i det pædagogiske arbejde og har en anerkendende tilgang.
En gruppe børn leger vildt, den voksne siger: jeg kan godt se, at I synes at det er sjovt at hoppe her på madrassen. Men det bliver for vildt for de små, der sidder ved siden af jer. Kom vi går ind i puderummet.
Vi er opmærksomme på, at de indtryk børnene får, kommer til udtryk i forskellige situationer og sammenhænge. F.eks. rollelege, hvor børnene leger skovtur efter en tur i Hareskoven eller når den voksne sætter aktiviteter i gang som understøtter de indtryk børnene er optagede af.
En gruppe vuggestuebørn er på vej over i et andet team for at besøge nogle andre børn, som de ikke kender og skal se, hvordan de ”bor” i deres gruppe. I morgen skal de selv have besøg af nogle andre børn fra huset, som de heller ikke kender.
I børnehaven er en voksne ved at styrke og udvikle dannelse og fællesskabsfølelsen hos børnene. Børnene skal nemlig rydde op efter en større leg inden de skal spise frokost. Det er tydeligt, at børnene er vant til at rydde op og hjælpe hinanden. Nogle af børnene prøver at slippe for aktiviteten ved at gå mod badeværelset. Men nogle af de andre børn siger: ”Alle skal altså være med til at rydde op for vi har alle sammen været med til at lege”. Det medfører at dem, som var ved at ”smutte” væk begynder at rydde op sammen med de andre. Da alt er ryddet op og sat på plads, beder den voksne børnene se, hvor hurtigt det gik fordi alle deltog i oprydningen. Nogle af børnene råber: ”Yeahh” og klapper.
|