Pædagogisk grundlag

Vores børne- og læringssyn

Børn er selvstændige individer, der aktivt bidrager til egen udvikling via relationer og krav til omgivelserne.

Børn er et produkt af det samfund de lever i, de sociale relationer de indgår i og de krav der stilles til dem.

Børn har, fra de bliver født, brug for følelsesmæssige relationer til voksne.

Børn fødes med biologiske forudsætninger, men har brug for aktivt samvær med og positiv opmærksomhed fra andre mennesker for at udvikle deres alsidige personlighed.

Det enkelte barn er unikt og har krav på at blive mødt med respekt.

Børn er født med mange potentialer og har lyst til at lære og udforske verden, men udviklingshastigheden varierer fra barn til barn.

Børn vælger at lege af lyst. I legen afspejler barnet sine sociale færdigheder og udtrykker sin egen personlighed.

Den måde, hvorpå børn erhverver sig viden, forstås som en proces, hvor barnet indgår i dialog og aktiv handlen i fællesskab med andre børn og voksne. Børn lærer gennem udfordringer indenfor zonen for nærmeste udvikling. Det kan beskrives som afstanden mellem det, barnet kan på egen hånd og det barnet kan med hjælp fra en voksen.

Dannelse og børneperspektiv

Det pædagogiske arbejde i klynge IBØI-I bygger på ligeværd og demokrati og rummer alle børn.  Det bygger på værdier, der kan ses i praksis.

At blive lyttet til og få indflydelse, som betyder, at barnet bliver mødt med engagement, indlevelse og nærvær og interesse for, hvem barnet er og hvad barnet gør.

At blive taget alvorligt, som betyder, at barnet mødes med en åbenhed, hvor barnet har ret til egne oplevelser og følelser samt blive forstået i forhold til disse.

At udforske og afprøve viden og holdninger, som betyder, at der i det daglige samvær skabes en åben dialog, hvor der er plads til at børnene undrer sig, siger deres mening og hvor der er plads til at de kan handle og blive udfordret på deres vidensniveau på alle områder af læreplanen.

At blive udfordret af nærværende voksne, der betyder, at børns behov og interesser ses, høres og inddrages i den daglige pædagogiske praksis samt i projekter.

At blive respekteret og vise respekt for andre, der betyder, at barnets reaktioner, tanker, følelser og handlinger altid tages alvorligt og betragtes som meningsfulde for dem og at barnet lærer at gøre det samme overfor andre.

At man får omsorg, som beskrevet i Nygrens omsorgstrekant: Omsorg for behov, udvikling og opdragelse.

Leg

Børnene lærer og udvikler sig primært gennem en legende tilgang. Derfor:

Skal børnene afbrydes mindst muligt i deres leg

Skal der være god plads til leg og flere legemuligheder at vælge mellem

Skal legemulighederne tilpasses den aktuelle eller nærmeste udviklingszone

Skal legemulighederne tilgodese de kompetencer, som skal udvikles

Skal legemulighederne give muligheder for at følge op på aktuelle oplevelser

Skal pædagogerne lære børnene nye lege

Skal pædagogerne hjælpe børn i gang, som har svært ved at indgå i lege

Skal personalet være med til at lege: - foran, ved siden af og bagud

Læring

Børn lærer sig det, de lærer, når de er parate til det, gives nye udfordringer og muligheder. Derfor::

Skal der være mange og alsidige udfordringer

Skal der planlægges målrettede aktiviteter, som tilgodeser de forskellige kompetence- områder

Skal børnene have mulighed for at påvirke planlagte aktiviteter

Skal der være mulighed for at eksperimentere

Skal der være mulighed for at søge forskellige løsninger

Skal der være mulighed for at fordybe sig

Er det pædagogerne, der har ansvaret for, at det enkelte barn får de udfordringer, der svarer til deres udviklingszone

Hver gang du gør noget for et barn, som barnet selv kunne have klaret, fratager du barnet en mulighed for læring. Derfor:

Skal børnene have plads til at tænke og handle selv

Skal børnene løse de praktiske opgaver de kan ved egen hjælp, med hjælp fra andre børn, eller motiverende hjælp fra en pædagog

Skal børnene have plads og opbakning til at prøve at løse konflikter selv.

Skal børnene ikke præsenteres for mange færdige løsninger, men selv opfordres el. hjælpes til at finde løsninger

Børnefællesskaber

Venskaber er centrale for børnenes selvopfattelse og sociale udvikling. Derfor:

Er det pædagogernes ansvar at det enkelte barn indgår i små og store betydningsbærende fællesskaber

Skal pædagogerne tage ansvar for børnenes samværsformer og omgangstone.

Ny styrket læreplan - Eventyrøen.pdf

Shape Created with Sketch.